Roodborstje tik


Roodborstje tik 

Een nieuw lente, een nieuw geluid, maar de mooiste vogeltjes strijken waarschijnlijk neer in je tuin in het winterse jaargetij, op zoek naar kruimels en ander eetbaar materiaal. In onze tuin is het dezer dagen verzamelen geblazen. Houtduiven, kauwen (bij dozijnen), een enkele mus en sinds enige tijd ook een schitterend roodborstje . Alleen ... was het wel een roodborstje? Zijn borst leek namelijk eerder oranje-geel dan rood, maar een vriendin stelde me gerust: de borst van een roodborstje is oranje, niet rood. Verder was het volgens haar een kogelrond vogeltje met een witte buik (vuilwit, aldus Natuurpunt). Het klopte allemaal. Definitief een roodborst dus.

Terwijl ik naar het roodborstje keek, borrelde de volgende tekst op uit de diepte van mijn vroege jeugd:

Roodborstje tikt tegen het raam, laat mij er in, laat mij er in

Ik zag nu ook dat roodborstjes werkelijk tikken, niet tegen het raam, maar tegen de muur. Het roodborstje nam een paar keer plaats voor de muur en botste dan, opspringend, met zijn bekje een paar keer tegen de stenen. Tik tik tik. Het deed denken aan het gedrag van sommige insecten, die keer op keer proberen om via een gesloten raam naar buiten te vliegen. Bots bots bots. Ramen staan soms open, dus je kunt je voorstellen dat vliegen en bijen in de war raken, maar muren blijven staan waar ze staan en zijn bovendien ondoorzichtig. Wat gaat er om in het roodborstje? Betekent die handeling wellicht iets? Zijn we slim genoeg om te begrijpen hoe slim dieren zijn?

Het roodborstje doet me ook altijd glimlachen vanwege een vreemde verbastering. Verbasteringen zijn altijd grappig, maar nog grappiger wanneer ze zijn 'bedacht' door een kind: de bedenksels van kinderen komen namelijk spontaan tot stand, zijn dus eigenlijk niet echt bedacht. In dat opzicht doen ze denken aan een opmerking van Herman Finkers: "De beste grappen zijn grappen die niet zijn verzonnen (maar ja, verzin die maar eens)". Mijn neefje sprak als kleuter van broterhammen in plaats van boterhammen, het waren immers hammen van brood, niet van boter. Klonk logisch. Zijn zusje sprak op een dag van Meneer de Kopter. Dat klonk minder logisch en het duurde even voordat ik in de gaten had dat ze het had over de helikopter die met donderend lawaai overvloog. Mijn zus woonde vlak bij een militair vliegveld, en mijn nichtje had blijkbaar de uitleg verkeerd verstaan: Het geronk werd veroorzaakt door een Meneer, en die meneer heette De Kopter.

En dan nu het roodborstje. Dat vogeltje kwam eens als winnaar uit de strijd bij een onderzoek naar de grappigste verbasteringen van kinderliedjes. Een kleuter had de tekst van het bekende deuntje verbasterd tot: Rookworstje tikt tegen het raam. Tja, verzin zo'n grap maar eens.




Reacties

Populaire posts